Week 4 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu Week 4 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu

Week 4 in The Gambia

Blijf op de hoogte en volg Simone

15 Maart 2014 | Guinea-Bissau, Gambia



Dit weekend zijn we op pad gegaan met de studenten en een leraar van ROC Tilburg. Vrijdag middag zijn we met een busje met 9 personen naar het oosten van Gambia vertrokken. Rond half 11 ’s avonds kwamen we aan na een lange reis. Aukje en ik kregen een mooie kamer toegewezen met een leuk eco-toiletje. Zaterdag ochtend gingen we met z’n alle de Stone Circles bezichtigen. Toen we daar aan kwamen keek ik om mij heen en dacht echt dat dit een grap was. Er stonden een aantal stenen op een weiland en een klein huisje wat dus het museum moest voorstellen. Aukje en ik kregen de slappe lach dus hebben verder geen informatie meer opgepikt over de stenen. Maar goed, we hadden nog meer plannen die dag. We zijn ook nog naar een eiland geweest waar we nog een rondleiding kregen, dit ging allemaal over de slavernij van vroeger. Dit was nog redelijk interessant om nog een keertje mee te maken. Op het einde van de middag zijn we met een bootje rond om een eiland gevaren. Je kon daar nijlpaarden, krokodillen en chimpansees bezichtigen. Helaas hebben wij alleen maar de chimpansees gezien. De volgende dag zijn we naar huis gereden. Je merkt dat er in het binnenland van Gambia veel minder restaurantjes, supermarkten en compounds zijn waar je kunt overnachten. Wij hebben het geluk dat Tanjeh dicht bij Senegambia ligt. Daar zijn lekkere restaurantjes en supermarkten waar je bijna alle producten kunt kopen.
’s Avonds hebben we met de groep nog een lekker hapje gegeten in Senegambia. Na het uiteten gingen we nog naar een bar. Dit was een bar waar mannen op zoek kunnen gaan naar een leuke scharrel voor een nacht. We zijn met een groepje aan een tafel gaan zitten en hebben 5 uur lang onze ogen uitgekeken. Het was super grappig om te zien wat daar allemaal gebeurde.
Maandag gingen we met de groep naar een ‘Snake Farm’. Daar kregen we een rondleiding en konden we allerlei slangen vasthouden. Zelfs ik heb een aantal slangen vast gehouden, dit vond ik erg leuk! ’s Middags nog even naar het strand geweest en ’s avonds ging ik alweer lekker uiteten met Aukje. Daarna zijn we nog even naar een Jambe feestje gegaan die bij ons op de compound georganiseerd was. Dinsdag ben ik even met Aukje, Jill en Maartje (zij werken met gehandicapten hier) een jongen gaan bezoeken die ik had gezien in dit dorp. Hij is geestelijk gehandicapt en ik had al eerder kennis gemaakt met zijn verzorgster. De verzorgster stond er voor open dat Jill, Aukje, Maartje en de social worker van Tanjeh met hem gingen werken, dus hij krijgt nu wekelijks activiteiten begeleiding. Van de verzorgster moest ik even een kijkje komen nemen bij de buren, er was eergister een baby geboren. We kwamen binnen en ik moet zeggen dat dit een van de mooiste huizen was die ik daar heb gezien. Je had een mooie vloer en meubels en alles zag er gewoon schoon uit. In dat huis woonde volgensmij 3 vrouwen en 1 man. Hier kunnen mannen namelijk 4 vrouwen hebben, als ze maar voor alle vrouwen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld: als de man een van de vrouwen een bed geeft, moet de man dat ook doen bij de andere 3 vrouwen. Of als de man tegen een van de vrouwen zegt: I love you, moet hij dat ook doen bij de andere 3 vrouwen. Heel raar, maar goed, wij gingen naar de slaapkamer waar het kindje lag te slapen. De moeder was al flink aan het poetsen en druk bezig met allerlei klusjes. Ik mocht de baby dragen en toen vertelde ze dat Simonia de naam was van het meisje. Dit was wel erg grappig om te horen. Omdat dit mijn naamgenootje is ben ik nu uitgenodigd voor een feest waar haar naam bekend wordt gemaakt. Dit feest wordt aankomende zondag gehouden dus ben benieuwd hoe zo’n feest eruit ziet. Verder heb ik die dag nog besteed om alles weer even bij te werken met verslagen voor school en Go For Africa. Donderdag had ik weer een dagje stage bij de Lower Basic school. Vandaag begon ik met leerlingen uit de klas te halen om verlengde instructies te geven. Dit moet ik eigenlijk op het schoolplein doen onder een boom, omdat er verder geen ruimte vrij is om les te kunnen geven. Maar vandaag had ik geluk want er was een leraar ziek, dat betekende dus voor mij dat er een klaslokaal vrij was. In het begin van de dag heb ik eerst meegeholpen om de les op te starten. Ik ging de klas het liedje head, shoulder knees and toes aanleren. Toen ik heel geconcentreerd bezig was met het uitleggen van het liedje en het zingen wam ik erachter dat de leraar me aan het filmen was, haha. Daarna ben ik met 8 leerlingen in een lokaaltje gaan zitten waar ik ze een rekenlesje heb gegeven. Dit ging heel goed en de leerlingen waren geconcentreerd. Het is wel heel frustrerend om te zien dat die leerlingen hier echt niet van doorwerken hebben gehoord. Daar moet ik af en toe nog wel in schakelen. Na de rekenles was de schooldag alweer afgelopen en kon ik naar huis. ’s Middags nog even naar het strand geweest om wat te drinken en ’s avonds bij de compound nog wat gegeten en gekletst. Vrijdag weer een morgen stage gehad, alles verliep goed, geen bijzonderheden. Elke vrijdag middag hebben we met alle studenten evaluatiegesprek, daarin vertelt elk project groepje hoe het gaat op stage. ’s Avonds zijn we met 25 studenten gaan uiteten, erg gezellig! Daarna zijn we nog met z’n alle op stap geweest.

  • 15 Maart 2014 - 13:55

    Loes Broens:

    Hoi Simone
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken, geniet er nog
    een paar weken van,
    zijn om voor je er erg in hebt.
    Groetjes uit Nederweert.

  • 15 Maart 2014 - 14:08

    Jojanneke:

    Super allemaal zeg!!!!

  • 15 Maart 2014 - 15:14

    Sam En Monique:

    Ha Simone,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Blijf vooral genieten......

    Groetjes Sam en Monique

  • 15 Maart 2014 - 18:59

    Mieke En Jan:

    Hoi Simone, wederom leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Het lijkt me fantastisch om dit mee te mogen maken.
    Nu maar hoen dat je niet meer ziek wordt!
    Groetjes vanuit Meijel.

  • 16 Maart 2014 - 17:04

    Jacquelien:

    Dat doorwerken doen ze alleen op de TCV in BB1, haha..
    Maar leuk dat je ook nog zo veel meer doet daar.
    Blijven doen en genieten hè..
    Groetjes!

  • 17 Maart 2014 - 13:03

    Johan En Renee:

    Hey Simone

    Wat een belevenis toch allemaal!
    Volgens mij moet je toch af en toe het gevoel krijgen of je op een andere planeet bent,
    als ik het allemaal lees!
    Wat zul je als je weer terug bent hier alles waarderen!
    Nog een hele fijne tijd daar en geniet er nog maar lekker van!


    Groetjes Johan en Renee

  • 24 Maart 2014 - 14:19

    Anita:

    nee.ze leven daar niet in een doorwerktempo ze leven met de dag, wel heel relaxed!
    leuk dat je toch van alles van hun cultuur oppikt.
    nog een heel fijne tijd daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Afstudeerstage Gambia

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 13185

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 14 April 2014

Stage Gambia.

Landen bezocht: