Week 2 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu Week 2 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu

Week 2 in The Gambia

Door: Simone de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Simone

28 Februari 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Dit weekend.
Vrijdag avond waren we uitgenodigd om naar een Jambe optreden te gaan kijken. Na 3 kwartier in de in rimboe te hebben gelopen hoorde we de jambe muziek. We werden welkom geheten door de mensen en gingen daarna weer verder met muziek maken. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe fanatiek de mensen waren die de instrumenten bespeelde. Ze gingen helemaal op in hun rol. Op een begeven moment ging er een jongen dansen op de muziek, super leuk om te zien. We werden uitgenodigd om mee te komen dansen, ofja… we moesten meedansen. Het was onmogelijk om de jongen na te doen met dansen, het lijkt veel moeilijker dan ik eigenlijk had verwacht. Na een paar mislukte pogingen ging ik maar weer zitten en ging ik kijken wat de rest deed.
Op het einde van de avond werd aan Aukje en mij gevraagd of we graag vaker wilde komen zodat ze ons de basis van Jambe konden leren. Dit aanbod konden we natuurlijk niet weigeren. We hebben afgesproken dat we nu 2 keer per week mee gaan naar hun ‘training’. Als we dadelijk terug zijn in Nederland zijn we volgensmij professionele Jambe spelers.

Zaterdag zijn we even naar Senegambia om geld te wisselen. We lieten ons afzetten bij het strand, daar kun je heerlijke sinaasappels kopen. Aukje en ik dachten ‘zo’ thuis te zijn… het was 34 graden en geen schaduw te bekennen. Na 1 uur te hebben gezeurd, gemopperd en kinderen van ons af te hebben ‘’geslagen’’ kwamen we eindelijk aan bij ons huisje. EN WAT WAREN WIJ BLIJ! We hebben namelijk direct alle 8 de sinaasappelen op gegeten.. oepsie.

Zondag zijn Aukje en ik weer naar Jungle beach geweest. We hebben tegenwoordig onze ‘eigen’ taxi chauffeur. We hoeven hem maar te bellen en hij is binnen 10 minuten op onze compound, wat een luxe!!! Toen we aankwamen op het strand (maar liefst 36 graden), kwamen we er achter…. dat we de zonnebrand waren vergeten. Natuurlijk waren wij weer zo eigenwijs om vol in de zon te gaan liggen voor een aantal uurtjes. Toen we weer terug kwamen op onze compound en gedoucht hadden keken we in de spiegel. Net 2 kreeften… We konden amper lopen, zitten, staan…. alles deed pijn.

Na de douche moesten we toch even onze handdoeken wassen. Ik was ‘lichtelijk’ geïrriteerd toen ik mijn handdoek niet schoon kreeg. Door mijn irritatie ging ik maar gezichtsreiniger erin doen, in de hoop dat het wel schoon werd. Adema (werkster op onze compound) zag dat het niet lukte en probeerde mij te helpen. Toen ze zag dat ik met gezichtsreiniger de handdoek probeerde schoon te krijgen lachte me vierkant uit, samen met een paar andere werknemers…. en moest ik er ook wel om lachen. Gelukkig was Adema zo lief om de handdoek voor mij schoon te maken, maar ze gaf me toch het advies om de volgende keer weer wasmiddel te gebruiken.




Nu ben ik al een week in Gambia en ik moest zeggen dat de tijd tot nu toe heel snel gaat. Ik kan het goed vinden met de werknemers op de compound, kunnen de weg hier al een beetje vinden en we verdwalen niet mee zo vaak.
Wel begin ik de kinderen hier een ‘beetje’ irritant te vinden. Je kunt nog geen minuut lopen of je word al bestormd door de kinderen. Ze gaan aan je hangen, willen je hand vasthouden, zeggen continu ‘Hello, how are you?’ of ze spelen met je haren. De eerste 2 dagen was het op zich wel leuk, maar nu wil je ook wel een keertje een rondje lopen zonder dat kinderen je steeds storen.


Maandag. Wat een nacht… ik heb amper kunnen slapen omdat ik niet kon bewegen doordat ik zo hard verbrand was. Aukje had precies het zelfde, toen we op wilde staan deed alles pijn. Wij hebben ons lesje wel weer geleerd.
Na mij goed te hebben ingesmeerd liep ik alleen naar de school toe. Ik liep het schoolplein op en er kwamen al direct leraren naar mij toe. Ze zijn hier echt zo vriendelijk voor mij, heel prettig! Ik had een plan gemaakt wat ik deze week wilde gaan doen. Dit liet ik zien aan de directeuren van de school en ze vonden het allemaal prima. Vandaag ging ik meelopen met een leraar van grade 1 (groep 1 in Nederland), hij vond het super leuk dat ik met hem mee liep en liet zijn klaslokaal zien. De kinderen kwamen naar binnen en keken me met grote ogen aan, ook zij vonden het leuk dat ik aanwezig was vandaag. De leraren op deze school zijn erg jong, sommige zijn 22 jaar oud. Je ziet zoveel verschillen in lesgeven, te veel om op te noemen…
De leraar waarmee ik maandag mee liep kon echt heel leuk lesgeven, ik heb veel moeten lachen en je kon zien dat hij graag les doet geven. Ook ik mocht een aantal keer wat uitleggen aan de klas (46 leerlingen). Hij had van te voren gezegd tegen de kinderen dat ik hen deed bijten als ze niet deden luisteren, en de kinderen geloofde het ook nog…. Ze waren muis stil! Achter af vertelde hij natuurlijk dat het wel een grapje was.
Om half 12 hebben alle leerlingen pauze, ik liep naar buiten en werd bestormd door alle kinderen. Gelukkig waren er leraren die vertelde dat ze weg moesten gaan. Ze noemen me allemaal met mijn Afrikaanse naam Bintou, ben er alleen nog niet aan gewend om daar na te luisteren.

Rond half 2 kwamen de andere mensen van Go For Africa aan in Tanjeh (de mensen die met de auto naar Gambia zijn gereisd). Er kwamen allemaal mensen kijken en er was een hele fanfare ingehuurd om de groep te verwelkomen. Verder werden we toegesproken door een aantal mensen die vertelde dat ze zo blij waren dat wij naar Gambia zijn gekomen.



Dinsdag mocht ik weer na stage en liep mee met een grade 2, één niveau hoger als de groep van de dag ervoor. Toen ik aankwam op stage verwelkomde de leraren me weer en werd naar mijn groep gebracht. Vandaag kreeg ik een lerares als begeleidster. Ik merk dat er in de klassen veel voedsel verkocht wordt, maar durf niet te zeggen wat het precies is wat ze verkopen. Zelfs de lerares in mijn klas liep soms voor een kwartiertje de klas uit om aan andere kinderen haar voedsel te verkopen. Ze liet de klas zomaar alleen, maar hun zijn dat volgensmij wel gewend.
In de pauze kwamen een aantal leraren bij ons in de klas wat eten. Ik kreeg allemaal sinaasappelen van hun.. en wat was het lekker! Ik kwam er toen ook achter dat de lerares waar ik met mee liep, een stagiaire was. Ze staat alleen in de klas, zonder begeleiding. Wat hier ook blijkbaar normaal is.

Rond 5 uur werden Aukje en ik opgehaald door Ballah. Deze jongen had ons uitgenodigd om mee te gaan naar hun Jambe training. Toen we daar aankwamen werden we met open armen ontvangen (letterlijk en figuurlijk). We kregen een trommel en moesten een aantal ritmes spelen. In totaal hebben we 1,5 uur geoefend, het was super leuk!

Woensdag waren de meeste GFA studenten om 10uur bij de container. In Tanjeh staan 4 containers wat vol zit met allemaal spullen. Die gingen wij vandaag open maken. Er zaten ook wat spullen bij wat ik zelf in de container had gedaan zoals: sportkleding, schoolspullen etc. Jammer genoeg is er maar een klein deel aangekomen in Tanjeh. De andere spullen gaan volgend jaar mee naar Tanjeh, omdat er dit jaar niet genoeg ruimte was in alle containers.

Vandaag was het erg warm in Tanjeh, geen idee hoe warm. We hebben van 10 tot 4u spullen in en uit de containers moeten tillen en het was super zwaar werk. Om 4 uur ging ik gelijk de douche in, het was ijs koud… maar het was heeeerlijk!!!

Daarna wilde Aukje en ik lekker gaan chille. We moesten alleen nog even medicijnen brengen naar een gehandicapt kindje. Iemand zei tegen ons dat we met hem mee konden rijden en we stapte de auto in. Na 2 minuten stopte de auto omdat die jongen met wie we mee reden daar moest zijn. Dus dat betekende dat Aukje en ik het hele stuk nog moesten lopen en we waren al helemaal gesloopt…. We kwamen aan bij het huis en gingen met de moeder praten. Ze liet foto’s zien van het zusje van het gehandicapt kindje. Zij had dezelfde ziekte als haar en is vorig jaar overleden. Toen ze ons de foto’s liet zien begon ze te huilen, dat was wel erg heftig om mee te maken. Nadat we thuis kwamen en hebben we nog wat gegeten en gedronken in Senegambia met een aantal GFA studenten.

De donderdag ging erg snel voorbij. Eerst stage tot half 2, daarna even een boekjes gelezen en mijn blog bijgewerkt. Om 5 uur gingen we weer naar de Jambe les. We hebben een liedje aangeleerd gekregen, dat was leuk om te doen. ’s Avonds zijn we weer met een aantal GFA studenten wat gaan eten en drinken.
Vrijdag morgen kwam ik aan op stage. Ik liep naar de leider van de afdeling niveau 5 toe. Ze liep met me mee naar een klas waar geen leraar aanwezig was. Ze zei toen tegen de leerlingen dat ik vandaag les kwam geven de hele dag en dat ze naar mij moesten luisteren. Ik vroeg aan de ‘leider van de afdeling’ waar de leraar was en ze vertelde me dat die vandaag niet aanwezig was en dat ik de lessen over moest nemen. Daar schrok ik wel een beetje van en vroeg aan haar wat voor lessen ik dan moest geven. Ze vertelde dat ik maar wat moest verzinnen en dat het verder niet uitmaakte. Toen heb ik haar verteld dat ik dat niet ging doen en heeft ze me gelukkig naar een andere klas gebracht, een rare situatie.

Verder hebben we ’s middags een evaluatiegesprek gehad met een aantal GFA studenten en coaches. Daar werden de eerste indrukken van de stage plaatsen vertelt en er werd het een en ander uitgelegd.

Nu lekker tijd voor weekend….. en voor jullie alvast een fijne carnaval ;)!


  • 28 Februari 2014 - 19:44

    Joyce:

    Ahh leuk om te lezen.
    Volgens mij heb je met mijn klasje van vorig jaar kennisgemaakt, die van grade 2. Tenminste ik denk dezelfde lerares, weet niet of die kinderen ieder jaar verder gaan!

  • 02 Maart 2014 - 13:32

    Anita:

    heel leuk verslagje, leuk beschreven
    je maakt veel bijzondere dingen mee!
    groetjes pieter en anita

  • 04 Maart 2014 - 20:27

    Annemie De Grood:

    Simone,
    dat wordt dus bij terugkomst in Nederland jambévoorstelling verzorgen voor onze kinderen op de Talentencampus. Ik zal maandag eens proberen de kinderen ook zo stil te krijgen met 'ik bijt'. groetjes uit Venlo

  • 10 Maart 2014 - 12:05

    Jcquelien:

    Precies Annemie...wij zorgen voor de jambee...!
    Mooi om te lezen dat je ook voor jezelf op komt..
    En smeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeren meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Afstudeerstage Gambia

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 13196

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 14 April 2014

Stage Gambia.

Landen bezocht: