Week 3 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu Week 3 in The Gambia - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Simone Bruijn - WaarBenJij.nu

Week 3 in The Gambia

Door: Simone de Bruijn

Blijf op de hoogte en volg Simone

06 Maart 2014 | Guinea-Bissau, Gambia

Dit weekend heb ik een rustig weekendje gehad. Vrijdag ben ik op tijd naar bed gegaan omdat ik er niet lekker aan was. Zaterdag ging het weer wat beter, toen heb ik samen met Aukje nog wat gedronken in Senegambia en een rondje gelopen over het strand. ’s Avonds gingen we stappen met de meeste GFA studenten. Ook hier begint het uitgaan pas erg laat, rond 1uur. De avond was zeker geslaagd en het was erg gezellig met de groep. Het vervelende hier is wel dat veel Afrikanen naar je toe komen om met je te praten en te dansen, op een begeven moment is dat heeeel irritant. Rond een uur of 5 waren we thuis en gingen we slapen. ’s Morgens werd ik wakker en was er weer niet goed aan (GEEN kater want ik had de avond ervoor geen alcohol gedronken). De hele dag weer op bed gelegen en wilde even een frisse douche nemen. Toen ik eenmaal in de douche stond en de shampoo in mijn haren had gedaan was er geen water meer….. weer zo’n typisch Afrikaans momentje. Gelukkig stond Aukje niet ver van mijn badkamer en hoorde mij roepen, na een aantal minuten in de douche te hebben gewacht was er gelukkig weer water. Rond 9uur ben ik weer mijn bed weer ingekropen met de hoop dat ik morgen weer fitter ben. En ja, toen ik ’s morgens weer op stond was ik er gelukkig iets beter aan. Maandag ging ik samen naar mijn coaches (Jasmijne en Eva) naar mijn stage, zij gingen samen met mij een observatie maken van alle niveau klassen. Dit komt omdat ik zelf een beetje op een dood spoor loop, ik weet niet goed wat voor activiteiten en doelen ik op deze stageplaats kan maken omdat het zo’n grote school is. Na de observatie zijn we even bij elkaar gaan zitten en gaven aan dat het erg moeilijk is om als enige student op zo’n grote school taken te verzinnen die een onderwijs assistent daar kan gaan uitvoeren. Ten eerste weten de mensen hier nog niet eens wat een onderwijsassistent is. Tot morgen heb ik bedenktijd om voor mezelf alles op een rijtje te zetten wat mij leuk lijkt om op die school uit te gaan voeren. Dinsdag ging ik samen met een aantal andere mensen een aantal scholen bezoeken en een soort ziekenhuisje. Nadat we de eerste school bezocht hadden kwamen we aan bij een ziekenhuisje in Tanjeh. Daar stonden allemaal vrouwen met baby’s. Één keer in de 2 weken komt er een vrouw die helpt bij bevallingen en daarna de baby’s doet wegen, meten etc. Toen wij er aan kwamen om rond te kijken werden we direct aan het werk gezet. Ik mocht baby’s wegen. De baby’s werden aan een weegschaal gehangen, het zag er super grappig uit. Het was er super druk en alle vrouwen probeerde voor te kruipen, het was best wel lastig werken. Maar moet wel zeggen dat ik het erg leuk vond om te doen. We hadden met de vrouw af gesproken om rond 5 uur bij haar compound langs te komen zodat we wat konden praten. Dit hebben we dus ook gedaan. Om 5 uur kwamen we aan bij haar compound. Ze liet haar werkplaats zien. Een kamertje stond vol met medicijnen (haar apotheek) een kamertje daarlangs was een bevallingsruimte en daarlangs een kamertje met een bed. Op dat bed mogen vrouwen 4 uur naar de bevalling liggen. Daarna moeten ze gewoon weer naar huis lopen. De vrouw die dit allemaal doet, is een vrijwilligster. Vrouwen die geen geld hebben om te bevallen in het ziekenhuis komen bij haar terecht, daar is het gratis. Ze krijgt van het ziekenhuis een kleine vergoeding waar ze net mee rond kan komen. Toen we eenmaal in gesprek waren met die vrouw kwam ik erachter dat ze nog vrijwilligers zocht om baby’s te meten en te wegen. Dit leek me erg leuk om te doen, dus nu hebben we afgesproken dat ik elke maandag en om de dinsdag in het baby ziekenhuisje kan gaan helpen. Hier ben ik erg blij mee, omdat ik nu wat meer afwisseling heb in de week. Volgende week maandag mag ik gaan beginnen, waarschijnlijk ga ik dit samen doen met Aukje. Woensdag hadden Aukje en ik een activiteit bedacht wat we met ons sponsorgeld konden doen. We hadden de 2 ‘armste' leerlingen van mijn stage school uitgenodigd om een ochtendje met ons mee te gaan naar Senegambia (het toeristen gebied in Gambia). Ze waren nog nooit naar Senegambia geweest en wilde graag een hotel, zwembad en het strand zien. Een leerling is een jongen, zijn vader is vorig jaar overleden. Hij was ziek. Zijn moeder heeft geen geld om voor hem te zorgen dus hij woont nu bij een ander gezin, erg heftig om dat te horen. De andere leerling is een meisje, ook daarvan is de vader overleden. Ze woont nu met haar moeder een aantal zusjes en broertjes in een compound maar hebben heel weinig geld. We gingen met de taxi naar Senegambia, tot hij ineens stil kwam te staan langs de weg…. Dit hebben wij weer. Nadat de taxi chauffeur 10 minuten onder de motorkap had gekeken rende hij ineens naar de overkant van de weg en sprong in een wagen die langs de kant stond en hij was weg. Aukje en ik konden het niet geloven. Wij zitten nog met z’n 4e in de taxi, sleutel zit er nog in en de taxi chauffeur is weg. We probeerde aan de kant van de weg een andere taxi te pakken, maar die zaten allemaal vol. Na een half uur kwam de taxi chauffeur er weer aan, hij was benzine gaan halen… zonder ook maar iets te zeggen. Maar goed, uiteindelijk zijn we aangekomen in Senegambia. De leerlingen keken hun ogen uit, ze hadden nog nooit zoveel blanke mensen gezien. We liepen een hotel binnen en ze vonden het echt super mooi, nadat we het hotel uitgelopen waren kwamen we aan bij het zwembad. Ze hadden blijkbaar nog nooit een zwembad in het echt gezien. Ze vonden het super!!! Uiteindelijk hebben we hun nog getrakteerd op een lunch, ze hadden zelf een Afrikaans gerecht uitgekozen maar hebben ook nog wat frietjes van ons gegeten, wat ze erg lekker vonden. Donderdag heb ik voor het eerst in de auto gereden, het was super leuk! Omdat er in Tanjeh geen verharde wegen zijn moet je over zo’n zandpaden rijden en die zijn niet bepaald vlak. Ook zijn er geen verkeersregels, iedereen pakt gewoon voorrang en verlaat de weg zonder richting aan te geven. Je moet wel goed opletten daar.
Volgende week veranderd dus ook mijn planning in mijn stage. Op maandag en om de dinsdag ga ik nu werken in het kinderziekenhuisje. De andere dinsdag ga ik Jasmijne en Eva (mijn coaches) helpen met hun projecten. Op woensdag gaan Aukje en ik activiteiten doen waarmee we ons sponsorgeld kunnen gebruiken en op donderdag en vrijdag blijf ik stage lopen op de basisschool. Lekker veel afwisseling dus…
Dit zijn zo’n beetje de hoogtepunten geweest van deze week. Morgen gaan Aukje en ik met de studenten van ROC Tilburg een weekend naar het binnenland.

  • 06 Maart 2014 - 18:40

    Janou:

    Leuk om te lezen weer Simone ♡♡ succes in het ziekenhuisje

  • 06 Maart 2014 - 20:58

    Lucia:

    Ha Simone,

    Leuk om te lezen wat jij daar doet en gaat doen!! Veel succes daar! Volgens mij kom je straks nog tijd te kort;-)

    Groetjes

  • 06 Maart 2014 - 22:11

    Mieke En Jan:

    Wat een verhalen, en die planning!!!!Wat is dat??? Daar leren jullie in ieder geval mee omgaan.
    Fijn dat je wat afwisseling krijgt in je werkzaamheden!
    Ik vind het leuk de verslagen te lezen Simone.
    Succes ermee en geniet van jullie uitstapje....

  • 07 Maart 2014 - 18:34

    Willemien En Gielke &J&J:

    Hey Simone,

    Sluit me volledig bij de conclusies van Mieke aan!!
    Moet je de hartelijke groetjes doen van Gielke en ook wij kijken uit naar je volgende, spannende verhalen!!
    We blijven je volgen......

  • 11 Maart 2014 - 14:17

    Jacquelien:

    Mooi dat je weer beter bent..en goed dat je andere activiteiten erbij hebt gezocht!
    Stilzitten is niets voor jou.
    Goed bezig hoor!

  • 24 Maart 2014 - 09:51

    Anita:

    Wat leuk , om nu mee te mogen helpen met de baby's
    Wat een afwisselingen, je schrijft erg mooi over al deze ervaringen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Afstudeerstage Gambia

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 13197

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 14 April 2014

Stage Gambia.

Landen bezocht: